Senin, 23 November 2015

Ho'oponopono - Penyembuhan Dengan Nafas dan Mantra

Ho'oponopono - Penyembuhan Dengan Nafas dan Mantra

Pelbagai tradisi keagamaan dan kerohanian dari Timur telah menganjurkan menggabungkan nafas dan mantera untuk mendorong keadaan meditasi yang mendalam yang membawa kepada penyembuhan rohani dan emosi. Dr Herbert Benson, pengasas Harvard Mind-Body Institut Perubatan telah mengkaji dakwaan-dakwaan ini dengan menggunakan kaedah saintifik Barat. Penyelidikan Dr. Benson ini telah menunjukkan badan bergerak ke dalam apa yang dia menggelarkan "sambutan kelonggaran" apabila kaedah tersebut digunakan.

The Relaksasi Response

Untuk memetik Dr Benson, "Sambutan kelonggaran adalah keadaan fizikal yang datang dalam yang mengubah tindak balas fizikal dan emosi kepada tekanan ... dan bertentangan dengan melawan atau penerbangan sambutan."

Perjuangan atau penerbangan tindak balas adalah tindak balas kepada tekanan yang menaikkan tekanan darah, mengganggu penghadaman, dan siaran hormon yang boleh merosakkan untuk badan untuk jangka masa panjang. Melawan atau penerbangan tidak pernah dimaksudkan oleh alam semula jadi untuk menjadi negara jangka panjang menjadi. Ia bertujuan untuk mengatur semua kuasa-kuasa fizikal anda untuk menjalankan atau berjuang dengan segenap kekuatanmu untuk memelihara hidup anda.

Sambutan bersantai bergerak badan kembali ke dalam irama yang diperlukan untuk tindak balas yang sihat untuk hidup. Makanan mudah dicerna, pulangan tekanan darah normal dan hormon tekanan tidak lagi dikeluarkan. Dari satu segi, badan melegakan dan bertindak balas dengan "Ahh, semua adalah baik sekarang. Saya selamat."

Adakah benar-benar penyembuhan rohani melalui tindak balas kelonggaran? Dr Benson, dalam kaedah beliau, menggunakan perkataan yang mudah untuk menumpukan fikiran. Jika anda pergi ke laman WEB-Nya engkau akan dia mempunyai anda mengulangi "satu."

Ho'oponopono

Jika anda berpindah ke Ho'oponopono penyembuhan dari tradisi Hawaii, anda mencari sesuatu yang berbeza. Kuasa santai nafas masih digunakan; Walau bagaimanapun, frasa dengan makna rohani juga digunakan. Daripada terus-menerus mengulangi "satu," anda mengulangi yang berikut dengan menyedut dan menghembus nafas anda:

Saya suka anda
Tolong maafkan saya
maafkan saya
Terima kasih
Cuba ini sekarang.

Tarik nafas panjang dan perlahan-lahan sambil berfikir, "I love you."
Sekarang menghembus nafas perlahan-lahan dan berfikir, "Maafkan saya."
Sekali lagi dengan yang mendalam, menyedut santai, "Saya minta maaf."
Akhirnya, pada menghembus nafas yang, "Terima kasih."

Sangat mudah, bukan?

Melepaskan Sakit emosi

Penyembuhan spiritual berakar diaktifkan apabila anda menggabungkan ke atas dengan ingatan daripada peristiwa yang menyakitkan. Ini boleh menjadi sesuatu yang anda lakukan atau sesuatu yang seseorang lakukan kepada anda.

Membawa sesuatu ke fikiran yang terus menyebabkan kesakitan anda apabila anda ingat. Tetapkan niat anda untuk melepaskan dan menyembuhkan acara ini. Seperti yang anda menyedut dan berkata, "I love you," melihat cinta meninggalkan anda dan pergi ke orang lain. Kini, dengan menghembus nafas anda mengatakan "Maafkan saya." Anda meminta untuk tenaga ampun untuk datang kepada anda untuk apa sahaja bahagian anda bermain. Seperti yang anda katakan "Saya minta maaf" dengan menyedut anda, anda melepaskan apa-apa kepahitan dalam anda. Dengan pengeluaran nafas terakhir "I love you," anda menyatakan anda kembali kepada keesaan dengan individu.

Teruskan proses ini sehingga sakit itu hilang atau amat lega.

Jika anda membuat komitmen untuk melakukan ini, anda akan mendapati diri anda menenangkan emosi dan fizikal. Ketegangan dan kepahitan daripada acara ini meninggalkan anda. Kegembiraan disembunyikan oleh kesakitan dilepaskan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar